Det går alltid att plugga mer...

Long time no see… Det var ett tag sedan jag sist bloggade. Det har ändå inte hänt särskilt mycket. Jag har spenderat det mesta av min tid med att vara dänkt i pluggande. Andra universitetsåret är mycket tyngre än första. Jag har räknat ut att jag förra veckan pluggade i över 50 timmar (föreläsningar medräknade), men det var på grund av att jag hade två inlämningar. Den här veckan tänkte jag satsa på 40 timmars pluggande, en full arbetsvecka. Problemet med att vara student är att alla de där reglerna gällande en arbetsveckas längd inte tycks gälla, det går väldigt upp och ner hur mycket arbete som krävs. Ibland räcker det med att bara gå på föreläsningar och plugga några timmar utanför, ibland krävs natt och dag plugg. Ett annat problem är pauser och mat. Om jag sitter hemma och plugga får jag mycket mindre gjort, delvis på grund av att min bärbara dator inte klarar alla program jag behöver men till stor del av att det är så lätt att ta för många pauser. Nackdelen med att plugga på universitetet är att jag ibland helt glömmer pauser, inklusive matpauser. Det har hänt ganska ofta att jag glömmer bort att äta lunch, inte bra… Jag har åtminstone fått betalt för mitt slit, jag fick i fredags mitt betyg på en inlämning jag gjorde i slutet av förra terminen: A-. Förhoppningsvis blir det mitt betyg i hela den kursen.

En fördel med att vara student är att man träffar många nya vänner och ens nya vänner har vänner. Ens bekantskapskrets växer och växer. I helgen var Ross kompis Ally och hälsade på vilket innebar att vi gick ut till ett par pubbar. När vi promenerade hemåt var det under sång och skratt och med ett pladask. Lyckligtvis var det inte jag som föll pladask i leran. Dagen efter var det till att lata sig, men på söndagen blev det att återgå till pluggande. Nej, nu ska jag iväg till universitetet. Pluggande är ett heltidsjobb.


Kommentarer
Postat av: Sara

Yeey! Tack för denna uppdatering :-)



Först: bra jobbat med betyget! Inte fy skam, hoppas det står sig :-)



Håller helt med om studenters oregelbundna arbetstimmar... :-/ Det är det enda som lockar med heltidsjobb just nu tycker jag. Att jobba 8h och sedan lämna jobbet bakom sig och vara ledig. Student är man ju jämt.



Jag tar också för mycket pauser vid studier hemma. När jag är på annan plats kan jag sitta en hel arbetsdag eller längre med enbart en 20 minuters lunchrast. Men för mig är maten i sig problemet när jag är på annan plats. Jag är för snål för att köpa ordentlig mat om jag inte har matlåda så det kan bli lite frukt och nötter bara. Räcker inte hela dagen :-(

s

2011-02-17 @ 22:15:45
URL: http://smuppra.wordpress.com
Postat av: Johan

/agree om att pluggande är en heltidstjänst. Har samma sittuation där det är massvis att göra konstant just nu, men det är iaf bättre än slutet utav förra terminen...

2011-02-17 @ 23:08:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0