Ett nyttigare liv

Okej, nu har terminen äntligen börjat, vanliga föreläsningar sätter igång nästa vecka. Jag kan knappt bärga mig, jag ser fram emot att få lära mig mer.  Mer tecknande och mer datorlekande är vad jag vill ha och kommer få.

Idag pallrade jag mig iväg till närmsta simhall för att simma bort ryggont och lathet.  Tack vare mitt studentkort fick jag rabatt; billigt, nyttigt och roligt. Simning är en bra aktivitet om man inte är så förtjust i jogging, men fortfarande vill ha ett billigt sätt att hålla sig i form. Det är också ett bra sätt att rehabilitera sig. Mitt ryggont har ny minskat ordentligt och jag har en kompis här som för ett år sedan skadade sina lungor (hon har fortfarande vissa bekymmer), hon blev tipsad av sin läkare om att simma för att återuppbygga viss muskulatur. Studenter har ofta dålig kost och rör sig för lite, därför har jag många vänner som tycks bli sjuka var och varannan minut (dryckeskulturen bland studenter hjälper nog inte). Många av dem har bestämt sig för att denna termin äta bättre och röra sig mer. Simning är definitivt ett bra sätt att röra sig på. De flesta har badkläder så ingen extra utrustning behövs. Medan man simmar känner man inte samma trötthet man känner medan man springer (gäller i alla fall för mig) och man arbetar med hela kroppen, inte bara en del.


Kommentarer
Postat av: jon

haha, vadå "studenter". Tala för er själva!

Folket på teknisk design tränar så det står härliga till. I princip alla tränar.. Just nu är jag sjuk. Tror det är för att jag började träna för tidigt efter min förra förkylning. Dumt av mig!



Ps. Dålig uppslutning det har varit här i kommentatorfältet. C'mon! Sara, hur ofta tränar sådana studenter som du omger dig med? Fråga johan också.

2010-09-23 @ 21:09:51
Postat av: Ingela

Vad ska jag säga, massor av mina kursare tränade till tusen när jag var student. Fördelarna är många. Simning är toppen. Jah hade i somras planer på att simma runt sjön några gånger, men det blev aldrig av. Jag blir faktiskt andfådd av att simma, men det kanske beror på dålig teknik.

2010-09-23 @ 22:57:14
Postat av: Jenny

Okej, brittiska studenter tränar inte så mycket, elerdet kanske är musik-, film- och animationsstudenter som inte tränar så mycket. Åtminstone inte första året, nu vill alla bli nyttigare.

2010-09-24 @ 09:06:48
URL: http://lookingnorth.blogg.se/
Postat av: Gertrud

Simning är skön träning! Bra val, extra bra om det är ett billigt sätt att träna också. Lycka till med träning och studier!

2010-09-24 @ 22:15:52
Postat av: Sara

Jag hann inte med att kommentera när jag läste inlägget och sedan föll det lite i glömska :-P



Först och främst. Du menar att ni har föreläsningar först denna kommande vecka?!?!?! Jag känner två som har TENTA på mån resp tis, och du har inte ens börjat?!



Två. Jurstuds tränar rätt mycket. De vill ha allt, höga betyg, studentliv, mycket pengar och snygga kroppar. Jag har funderat på att börja simma i åkeshov faktiskt, i något år sådär. Men tycker de har dåliga tider och med tanke på tiderna tycker jag det känns dyrt. Annars vore det väldigt skönt...

Jurstuds äter relativt bra mat också, vi har dyr litteratur och folk gör hellre matlådor än lägger sina pengar på att köpa dyr utemat på universitetet (allt är dyrare på universitetet, inga studentpriser där icke!).



Jag säger till Johan att han kan svara för egen del. :-)

2010-09-26 @ 19:10:28
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: jon

haha okej. Då kan vi först slå fast att det är film-, musik- och animationsstudenter som inte tränar. Eller så är det en svensk grej.



En annan sak, är er mat dyr på uni? Vår är ganska billig. Den en lunch varierar mellan 46 och 75 kr och i de dyrare fallen får man faktiskt bra mat. Vad kostar det i sthlm? Och vad kostar det hos dig Jenny?

2010-09-27 @ 13:35:05
Postat av: Jenny

Det är rätt billigt här antar jag, inte mer en några pund. Beror självklart på vad man äter, men man kan nog få en helt okej lunch för typ 4 pund, sen finns det billiga mackor att köpa för 2 pund.

2010-09-30 @ 08:58:49
URL: http://lookingnorth.blogg.se/
Postat av: Sara

De billigaste man kan få som klassas som mat är väl en ostfralla, den kostar 32 kr, men det står man sig ju inte länge på. Sedan är det väl ungefär som dina priser Jon och de som kostar 75 kr är bra mat. Men jag tycker inte att det är billigt med tanke på att det är lunchpriser i stan på 60 kr som är lika bra eller bättre än våra för 75 kr. Framför allt känns det nog dyrt för att vi inte har några andra val på uni. Vi har bara deras matställen, seveneleven och pressbyrån i närheten. På KTH däremot, där har de dels närmare till stan men också studentpriser på matsällen i närheten. Tex ett jättebra pastaställe för 55 kr inkl läsk, så mycket mat att det helt klart räcker till två portioner för mig :-P Och så har de t-snabben också där man kan komma undan jättejättebilligt (fast kanske inte så nyttigt, men motsvarande kostar åtminstone 150% mer hos mig). Känns iaf mycket mer värt med matlåda.

Tja, att jag håller på att fila på uppsats märks på kommentarslängden tycker jag, hehe. Synd att jag inte kan skriva på så här fort och lätt där bara :-P

2010-09-30 @ 21:47:37
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: jon

haha sara, jag tror problemet bottnar i att du är för sn... ehm... Prismedveten :) God pasta för 55 kr är ju hysteriskt billigt! Vet ingenstans man kan äta för 60kr i stan. Trodde inte stockholm skulle vara dyrare rent generellt på den här fronten. Lika bra att laga hemma när man ändå bor bara 3 min bort från uni..

2010-10-01 @ 01:52:57
Postat av: Sara

Jon, 55 kr för pasta är på kth, INTE uni. Det tar alldeles för lång tid att åka till kth för att hinna äta där på lunchen för oss på uni. Det var det jag menade med att uni känns dyrt i förhållande till kth som har det mycket bättre.



Men visst är jag lite snål, tycker det känns så onödigt att lägga flera hundra i veckan på hyfsad mat när man kan äta kanongott för en hundring i veckan. :-)

2010-10-01 @ 13:21:10
URL: http://smuppra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0