7 dagar

På den sjunde  dagen så vilade hon. Ja, inte helt klart om jag kommer att vila idag, men sjunde dagen är det. Oj, vad tiden tycks gå fort. Till att börja med kände jag mig inte helt van vid England, men nu är tillvaron här inte så nervpirrande längre. Nog för att jag fortfarande känner fjärilar i magen vid tanken på mycket, men inte konstant längre. Jag har helt enkelt vant mig.

Sedan förra (första) inlägget kan jag inte säga att så mycket har hänt. Jag har mestadels bekantat mig med några av mina klasskamrater, utelivet och med skolan. Bland mina klasskompisar har jag nu hittat ett par vänner och ett antal möjliga vänner. Något som är intressant med dessa människor är att de alla vet mer om spel än vad jag gör. Det händer ofta att de börjar tala om något spel jag bara hört namnet på, diskuterar för- och nackdelar med olika konsoler eller vilka konsoler de äger. När dessa diskussioner startar sitter jag där, tyst som ett fån och försöker förvirrat hänga med.

Utelivet här i Derby har hittills varit roligt. Trotts att det inte är en alltför stor stad (ca 236 000 invånare) så är det mycket liv här i Derby. Detta kan bero på att Derby Universitet har nästan 25 000 elever och under första veckan är nog många pigga på festande. Detta är i och för sig roligt, men risken finns att plånboken blir lidande. En drink här är visserligen mycket billigare än i Sverige, men det är ändå inte rimligt att ha råd att gå ut varje kväll. Apropå drickandet  så skilljer sig där Sverige och England åt. till att börja med så är det billigare att dricka här, sedan går det att köpa alkohol i vilken mataffär som helst, det verkar vara mer vanligt att dricka rosévin här men färre tyck drick rödvin och så tycks de dricka mer. Dessa iakttagelser kanske inte helt stämmer, men hittills är det så det ser ut.

Det finns även andra skillnader mellan Sverige och England. Jag har hittills inte hittat något havregryn, ingen barilla, ingen falukorv och de enda köttbullar jag har hittat har varit i konservburk. Vad är det för fasoner egentligen? Man kan inte ha köttbullar i konservburk! Nej, tacka vet jag Mamma Scan och Felix.

Om jag kunde komma ihåg att faktiskt ta bilder skulle jag lägga ut dem, men min stackars kamera blir alltid glömd på rummet. Det är nog dags att jag skaffar ett nytt minne, eller kanske ett extern sådant? Det finns ju till dator :-) Ni få klara er utan bilder tills dess att jag tar mig för att promenera runt med kamera som en och annan turist.


Kommentarer
Postat av: Sara

Skönt att du kommit mer och mer in i det! Det blir ju vardag till slut. När börjar lektionerna?



Men usch för köttbullar i konservburk, undrar vad Johan skulle säga om dem... ;-) Du får göra dem från grunden istället men.. ingen havregryn? Hur kan de inte ha havregryn?! Suck för andras matkulturer ^^



På Stockholms universitet brukar alkoholhaltiga dryckerna (cider, vin, öl) kosta 25 kronor ungefär. Varierar mellan 20-30 kr. Bra mycket billigare än i sthlms city...

Akta plånboken, man behöver ofta pengarna i slutet på månaden :-)



Tack för observationerna! Men du, illa med kameran du får gå ut och leka turist!



Förresten undrar jag hur du hade tänkt dig med läsare. Vill du blogga framför allt för att familj, släkt och vänner ska kunna hänga med eller vore det kul med lite random-läsare också?

Tänkte att, om du vill, kan jag tipsa om dig på min blogg? Har ju 15-30 läsare dagligen, och ibland många fler än så, så några kanske skulle nappa iaf :-)

Ha en skön lördag!

2009-09-26 @ 14:47:45
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: jon

Sara: Vill man ha folk från din blogg då? Där verkar det ju husa mycket konstigt folk. Vad var det, sexsökande asiater du berättade om?



Jenny: Ta dig samman och fota lite nu! Och 236k personer är ju sjukt mycket! Det är som de tre bästa städerna i Sverige sammanslaget i storlek (Umeå + Luleå + Skellefteå). Kul att läsa om din framfart. Måste vara skönt att få skriva av sig på svenska ibland… vet hur det var i USA för mig och det var rätt jobbigt att prata engelska hela tiden

2009-09-26 @ 15:09:27
Postat av: Sara

Jon du kunde ju också skaffat blogg då ju!



Haha, nja... det var någon som googlat på "hårdporr"... Fast det var ju mest mitt fel att jag skrivit detta någon gång i bloggen (och nu står det ju även i Jennys blogg tack vare mig).



Haha, jag har rätt bra läsare, vad jag vet. Har bara fått en idiotkommentar någonsin och den personen har jag inte hört av sedan dess. Hon hade nog pms...

Kan nog bara namnge 10 av mina stammisar så resten skulle ju faktiskt kunna vara riktiga as, men det tror jag inte :-)

2009-09-28 @ 19:49:49
URL: http://smuppra.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hm... om folk vill läsa så får dem. Jag har faktiskt inte riktigt tänkt på sånt. Tänkte att det mest var familj och vänner som ville läsa, men om andra vill skulle det nog vara roligt.



Jag har försökt fota lite, men kan av nån dum anledning inte föra över bilderna till min laptop.

2009-09-29 @ 15:06:34
Postat av: Sara

Det måste vara en dum anledning! Klart det måste gå att föra över på något sätt tänka tänka . :-(



Jo, men det kan ju finnas folk därute som ville plugga utomlands och då kan det ju vara roligt att läsa sådana bloggar. Jag läser tex en som heter www.mylifeaftersweden.com, som handlar om en tjej som flyttade till usa. Hon hade sin kärlek där och började plugga, för ett år sedan(?) tog hon examen och nu jobbar hon på facebook i kalifornien. Har varit kul att följa henne. :-)



Hoppas allt blir bättre och bättre där borta i söder! Här börjar det bli rätt kallt... De sa på vädernyheterna att det var ovanligt kallt för att vara slutet på september... :-/

2009-09-30 @ 19:55:44
URL: http://smuppra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0